نکاتی برای تقویت و رشد مجدد ابرو: دلایل ریزش ابرو و روش های طبیعی موثر در مراقبت از ابروها

اشتراک گذاری مطلب

نکاتی برای تقویت مو و رشد مجدد ابروها

 گاهی یک تغییر کوچک در اندازه ابرو و پرپشتی و نازکی آن تاثیر چشمگیری در زیبایی صورت ما دارد. بنابراین زیبایی ابروها یکی از پراهمیت ترین موارد برای صورت است. در این مقاله به دلایل ریزش ابروها و نکاتی در مورد روش های مراقبت از آن برای پرپشت شدن ابروها می پردازیم. 

مراقبت از ابروها برای رشد مجدد تارهای ابرو نیازمند صبر و حوصله زیاد است. چرا که مدت زمان زیادی نیاز است تا ابروها دوباره شکل و حالت و پرپشتی اولیه را بازیابند.

آرایش ابرو یک مهارت تخصصی است. گاهی آرایش ابروها را خودتان انجام میدهید ولی عدم مهارت کافی در برداشتن ابروها باعث نازک شدن بیش از حد ابروها شده است. گاهی هم آرایشگر شما بدون توجه به اهمیت پرپشت بودن ابروها با برداشتن خارج از اصول زیبایی باعث نازک شدن آن ها می شود.

اما همه ما میدانیم که گاهی یک تغییر کوچک در اندازه ابرو و پرپشتی و نازکی آن می تواند تاثیر چشمگیری در شکل و زیبایی صورت ما داشته باشد. بنابراین زیبایی ابروها یکی از پراهمیت ترین موارد برای صورت است.

چرا ابروهای ما دچار ریزش می شوند؟

الگوی رویش ابروها با موهای سر یکسان است و بنابراین مکانیسم رویش و رشد مجدد موها نیز در آنها یکسان است.

همانطور که موهای سر ما دچار ریزش می شوند، ابروها نیز ممکن است دچار ریزش شوند. ریزش ابروها یک مشکل رایج است و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین عوامل ریزش ابروها شامل تغییرات هورمونی، کمبود مواد غذایی، آلودگی، استرس ها و تنش های جسمی و روحی، حتی بیماری های خود ایمنی یا یک عمل جراحی می توانند باشند.

گاهی نیز عدم مراقبت از ابروها و یا آرایش هایی مانند تاتوی ابرو و یا نازک برداشتن ابروها به مدت طولانی بدون تقویت کردن مناسب آنها از دلایل ریزش و کم پشت شدن آنها هستند.

چه هنگام ابروهای شما نیاز به مراقبت دارند؟

همانطور که توضیح داده شد ابروها یکی از مهمترین عوامل زیبایی هستند. بنابراین مراقبت از ابروها باید در برنامه روتین مراقبت از زیبایی طبیعی صورتمان وجود داشته باشد.

اما گاهی نیز ممکن است حس کنید که دیگر ابروهایتان جلوه ویژه ی خود را برای زیبایی صورت از دست داده اند، بنابراین زمان آن است که دوباره برای بازگشت زیبایی آنها تلاش کنید. گاهی هم نازک شدن ابروها به خاطر ریختن ابروها است و جای تارهای ریخته شده باعث از دست رفتن نشاط ابروها شده است. و یا گاهی عدم رسیدگی کافی به ابروها باعث ایجاد ابروهای لنگه به لنگه می شود و تقارن صورت را از بین می برد اگر چه نیازی نیست که هر دو ابرو کاملا شبیه به هم باشند اما هر چه شباهت آنها بیشتر باشد تاثر آنها در جذابیت صورت بیشتر است.

زیبایی ابروها نیازمند این است که شما همان اندازه که برای سلامت پوست صورت و آرایش آنها وقت صرف میکنید برای زیبایی و سلامت ابروهایتان نیز زمان اختصاص دهید.

زیبایی ابروها نیازمند این است که شما همان اندازه که برای سلامت پوست صورت و آرایش آنها وقت صرف میکنید برای زیبایی و سلامت ابروهایتان نیز زمان اختصاص دهید.

 

بهترین روش برای رشد مجدد ابروها چیست؟

ما در دوره ای مدرن زندگی میکنیم که علم به کمک زیبایی آمده است تا سریعترین و بهترین روش های مراقبتی را در اختیار ما قرار دهد. مطالعه بر روی ترکیبات گیاهی و طبیعی یکی از زمینه های تحقیقاتی است که اخیرا تمرکز بر روی آن بیشتر شده است. یکی از دلایل آن اثربخشی بیشتر ترکیبات طبیعی و عوارض کمتر آنها نسبت به ترکیبات شیمیایی است.

از بین ترکیبات طبیعی که در چرخه رشد موها و بویژه ابروها اثربخشی خوبی از خود نشان داده اند می توان به روغن سیاه دانه و نارگیل، روغن رزماری و  روغن قهوه را نام برد.

هر کدام از این روغن ها و یا ترکیب هر سه روغن فوق با تحریک رشد فولیکول های مو، تغذیه فولیکول های مو، افزایش گردش خون مویرگی و طولانی کردن چرخه رشد تارهای ابرو باعث مراقبت ویژه از ابروها، رشد مجدد، پرپشت شدن و زیبایی ابروها می شود.

تاثیر روغن سیاه دانه در رشد مجدد ابروها:

سیاه دانه به عنوان گیاهی که تاریخچه ی هزاران ساله در استفاده های طب سنتی دارد، اکنون یکی از مهمترین گیاهان در تحقیقات مدرن برای بهره گیری از خواص دارویی آن است. روغن سیاه دانه تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش موها و کمک به رشد مجدد آنها دارد.

یر اساس مطالعات یکی از دلایل با ارزش بودن سیاه دانه، غنی بودن آن از نظر مواد ضروری غذایی از جمله اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین هاست. دانه های سیاه دانه که روغن سیاه دانه از آن بدست می آید حاوی مقادیر قابل توجهی آهن، مس، روی، فسفر، کلسیم، تیامین، نیاسین، پیریدوکسین و فولیک اسید است. علاوه بر این، بررسی ترکیبات شیمیایی این گیاه نشان داده است که دانه های این گیاه حاوی ترکیبات بیوشیمیایی ارزشمندی از جمله آلکالوئیدها، ساپونین، استرول ها، و اسیدهای چرب ضروری است.

در بین تمامی ترکیبات سیاه دانه تیموکینون (thymoquinone) مهمترین ترکیب دانه های روغن سیاه دانه را تشکیل می دهد که طیف وسیعی از فواید را برای درمان بیماری ها دارد.

هر چند به دلیل اهمیت دارویی این گیاه، بیشتر تحقیقات انجام یافته بر روی این گیاه تاثیرات آن در درمان بیماری ها است، اما برخی مطالعات بالینی اثربخشی این گیاه را بر روی رویش مجدد مو نیز بررسی کرده اند. این مطالعات نشان می دهند که ترکیب روغن نارگیل با سیاه دانه باعث تسریع روند رشد موها می شوند.

تاثیر روغن سیاه دانه بر روی رشد موها به خواص مغذی و آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می شود. غنی بودن روغن سیاه دانه از ترکیبات معدنی و اسیدهای چرب ضروری یکی از عواملی است که این گیاه طی سالیان متمادی در طب سنتی ایران به عنوان تقویت کننده موها مورد استفاده بوده است. مطالعه ی دقیقی بر روی افراد دارای ریزش مو از نوع تلوژن افلوویوم  ( Telogen effluvium) نشان داد که روغن سیاه دانه در جلوگیری از ادامه ریزش موها بسیار موثر است.

** تلوژن افوویوم یکی از شایع ترین مدل های ریزش مو در افراد است که ممکن است در شرایط استرس های شدید و یا نارسایی های هورمونی یا حتی کمبود در مواد غذایی ایجاد شود.

در شرایط نرمال حدود 85% تا 90% از موها به طور فعال رشد می کنند (فاز آناژن) و بقیه فولیکول های مو در حال استراحت هستند (فار تلوژن). به طور معمول، یک تار مو به مدت 2 تا 4 سال در فاز آناژن باقی می ماند و سپس وارد فاز تلوژن می شود و به مدت 2 تا 4 ماه در این فاز باقی می ماند و سپس با یک تاز موی جدید جایگزینی می شود. به این ترتیب طور متوسط هر فردی روزانه 100 تار مویش ریزش می کند.

در فردی که دچار تلوژم افوویوم می شود، برخی تغییرات جسمی یا استرس های ناگهانی باعث می شود که 30% از موها رشدشان متوقف شده و زودتر از موعد وارد فاز تلوژن شوند. این اتفاق باعث می شود به طور متوسط 300 تار مو در هر زور دچار ریزش شوند.

تاثیر روغن رزماری در تقویت و رشد مجدد ابروها:

یکی از ترکیبات بسیار موثر در رشد مجدد ابروها و ضخیم شدن تار موهای نازک ابروها استفاده از روغن رزماری است. روغن رزماری با چند مکانیسم بسیار موثر به تقویت ابروها و پرپشت شدن آنها کمک می کند. یکی از این مکانیسم ها که برای تقویت ابروها بسیار موثر است افزایش گردش خون مویرگی به صورت موضعی است. این عمل باعث خونرسانی قویتر و تغذیه بهتر به فولیکول های مو شده و به رشد مجدد آنها کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مجله را دنبال کنید

با وارد کردن آدرس ایمیلتان از مطالب جدید مجله ایدن و تخفیفات ایدن مطلع شوید.

سایر مطالب مجله ایدن

وبلاگ

فواید ماساژ با گواشا

گواشا چیست؟ استفاده از گواشا برای ماساژ بدن ریشه در سنت چین دارد. سنگ گواشا یک تکنیک ماساژ درمانی است که با افزایش گردش خون